Aktualnie klienci linii lotniczych mają możliwość skorzystania z wielu ofert tanich biletów lotniczych. Coraz częściej podróżni wybierają przeloty samolotem niż tradycyjną podróż samochodem lub pociągiem. Podróż samolotem nie zawsze jednak oznacza dotarcie na miejsce – zdarza się bowiem, że lot jest opóźniony lub nawet odwołany. Informację o tym otrzymujemy dopiero na lotnisku, podczas oczekiwania na lot. Właśnie dlatego, zanim zdecydujemy się na ten rodzaj podróżowania, warto sprawdzić jakie prawa przysługują pasażerom w przypadku takich sytuacji.

 

Sytuacje takie jak opóźnione loty lub ich odwołanie są ujęte w przepisach unijnych – dokładnie w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego oraz Rady nr 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 roku. Rozporządzenie dotyczy wspólnych zasad odszkodowania oraz pomocy dla pasażerów w przypadku braku możliwości wejścia na pokład, opóźnienia lub odwołania lotów. Należy jednak podkreślić, że rozporządzenie nie dotyczy wszystkich przypadków, kiedy dany lot został odwołany.

 

Odwołany lot – co dalej?

 

Najważniejsze jest opanowanie emocji, a następnie kontakt z pracownikami lotniska lub przewoźnikiem, gdzie otrzymamy informacje dotyczące powodu odwołania lotu. Po stronie przewoźnika leży również obowiązek zapewnienia darmowego posiłku oraz napojów – nawet darmowego noclegu wraz z przejazdem, jeżeli zaistnieje taka konieczność. Dodatkowo pasażerom, którym odwołano lot, przysługuje prawo do bezpłatnych dwóch rozmów telefonicznych, dwóch dalekopisów, dwóch przesyłek faksowych lub dwóch wiadomości email.

 

W oparciu o wcześniej wspomniane rozporządzenie, w sytuacji, kiedy samolot został odwołany, pasażer ma możliwość wniesienia roszczenia. Może się ubiegać w terminie 7 dni na zwrot pełnego kosztu biletu po cenie, w jakiej został on zakupiony. Pasażer może również zażądać zmiany planu podróży tak, aby miał on możliwość dotarcia do miejsca docelowego.

 

Dodatkowo, jeżeli pasażer nie został powiadomiony w odpowiednim czasie – 14 dni przed wylotem – o odwołaniu lotu lub jeżeli pasażer został poinformowany o takiej sytuacji w krótszym czasie oraz przewoźnik nie zaproponował alternatywnego rozwiązania (w oparciu o odpowiednie przepisy), pasażerowi przysługuje również prawo do odszkodowania pieniężnego. W tym wypadku ma ono charakter limitowany i może wynieść od 250 do 600 euro. Kwota uzależniona jest od długości planowanego lotu. Odszkodowanie nie przysługuje w przypadku okoliczności nadzwyczajnych – takich jak strajk na lotnisku, czy niesprzyjające warunki pogodowe.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *